Stage in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Sander Donselaar - WaarBenJij.nu Stage in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Sander Donselaar - WaarBenJij.nu

Stage in Zuid-Afrika

Door: Sander van Donselaar

Blijf op de hoogte en volg Sander

03 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Grabouw

Hallo iedereen,

Het is al weer bijna twee weken sinds ik mijn laatste blog heb geschreven. De stageperiode is al meer dan twee weken onderweg en ik begin eindelijk een beetje te wennen op het Groenberg College. De school waar ik op stage loop is op veel vlakken verschillend dan de scholen die ik gewend ben in Nederland. Tijdens de eerste stage dag hebben wij kennis gemaakt met onze begeleider en ben ik samen met Shari bij verschillende klassen wezen kijken. Zelf loop ik stage bij Trevor Barry, een geschiedenisdocent op het Groenberg college. Trevor is een gezellige en open man die mij tijdens de tweede les al voor de klas heeft gezet. De derde dag heb ik aan zes klassen verteld hoe Nederland eruit ziet en wat je er allemaal kunt doen. De vragen die ik van de leerlingen kreeg gingen vooral over één onderwerp. De leerlingen vonden het allemaal zeer interessant dat wiet legaal is in Nederland, dit heb ik dus ook vaak moeten uitleggen. De klassen zitten meestal bommetje vol en sommige leerlingen moeten zelfs een bankje delen. Het is normaal dat er 45 leerlingen in één klaslokaal zitten. Er is geen niveauverschil in de klassen en iedereen krijgt dus les op hetzelfde niveau. De leerlingen zijn erg enthousiast om van Nederlandse studenten les te krijgen, alleen durven ze nog niet echt antwoorden te geven.

Tijdens de stage hebben Bob, Thijs en ik nagedacht over wat wij hier graag wilden doen. We hebben er voor gekozen om een project op te starten voor nascholing. Omdat Thijs en Bob wiskunde studenten zijn en ikzelf het een en ander over geschiedenis weet, gaan we kijken of er belangstelling is in bijscholing voor deze vakken.

Om dit te promoten heb ik een kleine 'speech' gehouden tijdens één bijeenkomst van de hele school. Normaal heb ik geen moeite om voor een grote groep te spreken alleen was het ditmaal voor 1600 leerlingen, wat mij toch wel een beetje zenuwachtig maakte. Tijdens de speech heb ik uitgelegd dat wij de leerlingen willen helpen als ze dit zelf ook willen, de leerlingen zijn niet verplicht om aan het programma mee te doen.

Met pijn in me hart moet ik toegeven dat Bob en Thijs veel meer inschrijvingen binnen hadden gekregen dan ik. Dit is enigszins ook te verklaren omdat de leerlingen op het Groenberg veel meer moeite hebben met wiskunde dan met geschiedenis. Toch hadden wij 12 leerlingen op de eerste nascholingsmiddag en kon ik samen met Shari aan de slag om de leerlingen te helpen.

Over het algemeen ben ik dus al een beetje gewend op stage. Het is nog steeds lastig om in de 'relaxte' sfeer te komen die hier op het Groenberg hangt. Zo weten de leraren tijdens het eerste uur pas hoelang de lessen gaan duren. Het kan namelijk zo zijn dat er bepaalde activiteiten gepland zijn of dat er toetsen moeten worden afgenomen waardoor de lesuren tien of vijftien minuten korter zijn. Bij de foto's kun je een van de lesroosters vinden.

Het is me wel opgevallen dat de leraren het hier niet makkelijk hebben. De klassen zijn enorm groot en alle niveau's zitten in één klas. Toch weten de meeste leraren een goede les neer te zetten. In Nederland zouden de leraren gelijk in staking gaan met deze omstandigheden.

Heb je dan niks leuks gedaan in de weekenden?

Natuurlijk hebben we ook nog genoeg gedaan in de weekenden. Hier even een korte opsomming van de ondernomen activiteiten:

In het eerste 'weekend' zijn we op donderdag thuis gebleven en hebben we op vrijdag meegeholpen bij de carnaval die op stage werd georganiseerd. Zaterdag zijn we met de hele groep naar Kaapstad gegaan om een festival op het strand te bezoeken en zondag zijn pinguïns wezen spotten op het strand bij Kaapstad.

- Tijdens het tweede weekend zijn we ook op donderdag thuis gebleven en zijn we op vrijdag naar Stellenbosch geweest om onze begeleider (Paddy) te zien optreden. Hier hebben we gezellig met de lokale bevolking gedanst en zijn we later nog doorgegaan in het centrum van Stellenbosch, een van de grootste studentensteden van Zuid-Afrika. Zaterdag waren we iets minder fit en zijn we aapjes gaan kijken in Monkeytown en zaterdag avond hadden we een braai bij Paddy omdat zijn zoon veertien jaar oud was geworden. Op zondag zijn we met de groep wezen surfen om de overtollige kilo's er weer af te werken.

- Op het moment dat ik deze blog schrijf is mijn stageweek alweer bijna voorbij en staat het volgende 'zware' weekend weer voor de deur. Vandaag rijden we na stage richting Muizenberg om daar de verjaardag van Bob te vieren en om te overnachten, vrijdag gaan we surfen in Muizenberg, zaterdag gaan we met witte haaien zwemmen en zondag zullen we het waarschijnlijk rustig aan doen.

Zoals je kan lezen heb ik veel gezien, gedaan en ondernomen de afgelopen weken. De stage loopt lekker en in de weekenden is er altijd wel wat leuks te doen. Toch wil ik deze blog afsluiten met een serieuze kwestie. Het is moeilijk om te zien waar sommige leerlingen vandaan komen. De ene leerling leeft in een 'normaal' huis en heeft ouders die goed voor hem/haar zorgen, terwijl de andere leerlingen opgroeit in een krot en zijn de ouders verslaafd aan drugs, drank of beiden. De leerlingen laten dit niet openlijk zien maar je weet dat er in elke klas leerlingen zitten die dagelijks met deze problemen moeten omgaan. We mogen ons als 'Nederlanders' allemaal gelukkig prijzen dat wij niet in deze omstandigheden moeten opgroeien. Mijn punt is dat we het allemaal nog niet zo zwaar hebben in ons koude kikkerlandje.

Volgende week kunnen jullie een nieuw verhaaltje verwachten.

Ajuu




  • 03 Maart 2016 - 13:39

    Merel Kramer:

    Wat een goed verhaal Sander! Leuk om zoveel informatie te krijgen over je stage en je leven daar. In tegenstelling tot jouw klassen van 45 is hier de grootste klas ongeveer 15 leerlingen. In sommige klassen zit er maar 1 leerling! Het is minder chill dan je denk; ik kijk in ieder geval uit naar een LIO met klassen van 20-30 :P Fijne week!

  • 03 Maart 2016 - 21:47

    Wim:

    Erg leuk san om je te volgen en je verhalen te lezen

  • 04 Maart 2016 - 12:56

    Willeke :

    Hee Sander, leuk om te lezen wat je allemaal doet. Geniet er maar goed van.

  • 04 Maart 2016 - 14:08

    Sylvia:

    Hoi Sander, klinkt allemaal geweldig. Een hele ervaring! Geniet ervan!

  • 05 Maart 2016 - 10:37

    Kees-Jan:

    Hallo Sander,
    Het lijkt alsof je volle dagen hebt, maar dat dat geen probleem is. Mooi zo!
    En wat betreft het lesgeven: vertel je lln volgend jaar bij de LIO maar veel over de omstandigheden in ZA...
    Mooi weekend,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grabouw

Sander

Voor stage zal ik van twee februari tot drie augustus in Zuid-Afrika verblijven. Volg hier mijn belevingen!

Actief sinds 12 Dec. 2015
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 2906

Voorgaande reizen:

02 Februari 2016 - 03 Augustus 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: