Anderhalve maand - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Sander Donselaar - WaarBenJij.nu Anderhalve maand - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Sander Donselaar - WaarBenJij.nu

Anderhalve maand

Door: Sander van Donselaar

Blijf op de hoogte en volg Sander

15 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Grabouw

Hallo iedereen,

Het is al weer meer dan een week geleden sinds ik mijn laatste blog heb geschreven. Het lijkt niet op twee weken omdat alles hier zo snel gaat. Voordat we eenmaal begonnen zijn met onze stageweek, is deze alweer afgelopen. Dit klinkt heel erg 'chill' maar dit betekend ook dat het moeilijk is om hier echt iets van de grond te krijgen. Zoals eerder vermeld zijn wij begonnen met een nascholingsproject, dit doen wij op de woensdag middag. Het nascholingsproject loop redelijk goed alleen is de opkomst wel wat minder geworden, de leerlingen die echter wel komen zijn erg enthousiast.

De stage begint ook iets meer een 'sleur' te worden. Het woord 'sleur' gebruik ik hier niet in negatieve zin, dit geeft voor mij aan dat wij eindelijk een beetje gewend zijn en dat ik mijn taken meer als vanzelfsprekend beschouw. Ik zal er wel voor moeten blijven waken dat ik hier niet teveel in doorsla en mezelf hier in Zuid-Afrika zal blijven uitdagen. Mijn begeleider geeft mij steeds meer verantwoordelijkheid en ik begin mijn klassen ook steeds beter te kennen. Als ik zeg dat ik de leerlingen echt 'ken' overdrijf ik een beetje. Ik heb gemerkt dat het erg lastig is om de namen van de leerlingen te onthouden. In Nederland heb je een klassenlijst met foto's van de leerlingen en zitten er gemiddeld 22 leerlingen in één klas. In Zuid-Afrika heb je gemiddeld 45 leerlingen en heb je niet de beschikking over foto's die je kunnen helpen bij het onthouden van de namen. Veel van de leraren weten zelf ook niet alle namen van de leerlingen.

Op het moment dat ik de blog schrijf is de toetsweek op het Groenberg College bijna afgelopen. Zoals mijn mede-stagiaire Bob Jansen al heeft beschreven komen er steeds minder leerlingen op school. De reden hiervoor is dat de leerlingen denken dat ze niets meer te doen hebben als de toetsen al gemaakt zijn. Op het moment weet ik nog niet of de school dit probleem gaat aanpakken, dit zal ik later nog even laten weten.

Naast de extra lessen op woensdag geef ik sinds vorige week op trainen aan het 'soccer' team van de school. Een voetbaltraining in Zuid-Afrika is op vele vlakken anders dan in Nederland. Er is maar één bal, er zijn geen goals, er zijn geen hesjes, er zijn geen pionnen en het gras lijkt een beetje op het 'knollenveld' in Voorthuizen. Toch zijn de leerlingen die naar de training komen enthousiast en zijn ze qua techniek aardig op niveau. Om hier ook echt iets achter te laten hoop ik via jullie hulp spullen te kopen zodat er op een professionelere manier getraind kan worden.

In de weekenden is er weer een hele hoop ondernomen. Zo zijn we met witte haaien wezen zwemmen, wat een van de leukste ervaringen in Zuid-Afrika was tot nu toe, zijn we nog een aantal keer wezen surfen en hebben we twee verjaardagen gevierd van mensen uit de groep.

In het vorige weekend zijn we op donderdag door ons Duitse huisgenootje Sofia naar een heuse biergarden meegenomen. Hier konden we echte speciaalbiertjes drinken en zebra, everzwijn of struisvogel eten. De volgende dag ben ik samen met Elke en Constance naar de plaatselijke spa geweest en hebben we door het dorp gewandeld. Op zaterdag stond er een festival op het programma. Voordat we naar het festival gingen zijn we naar het andere huis gegaan om te 'fruhshoppen', wat neerkomt op ontbijten met een biertje'. Na een aantal uur zijn we naar het festival vertrokken om net na twaalf uur weer terug te komen in Grabouw. Het festival was goed verlopen en iedereen had een goede tijd gehad.

Over drie dagen hebben we al weer vakantie. Tijdens de vakantie gaan we de 'Gardenroute' rijden. De Gardenroute is een lange tocht langs de kust van Zuid-Afrika. Op de Gardenroute zijn er een aantal toeristische attracties te vinden met als afsluiting een bungeejump van 216 meter hoog. Mijn volgende blog zal dus grotendeels bestaan uit de eerste echte reis in Zuid-Afrika. Ik kan niet wachten!

Zoals je kan lezen gaat het hier hartstikke goed!


  • 16 Maart 2016 - 11:49

    Kees-Jan:

    Hallo Sander,
    Leuk om weer wat van je te lezen! Nu al sleur? Wat ga je er tegen doen? Mogelijkheden genoeg, denk ik zo. Tip: ga eens op een basisschool kijken, dan zie je hoe jullie lln voorbereid worden op een middelbare school!
    Veel plezier!
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grabouw

Sander

Voor stage zal ik van twee februari tot drie augustus in Zuid-Afrika verblijven. Volg hier mijn belevingen!

Actief sinds 12 Dec. 2015
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 2900

Voorgaande reizen:

02 Februari 2016 - 03 Augustus 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: