Gardenroute - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Sander Donselaar - WaarBenJij.nu Gardenroute - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Sander Donselaar - WaarBenJij.nu

Gardenroute

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

10 April 2016 | Zuid-Afrika, Grabouw

Goedendag,
Deze keer zal de blog niet over stage gaan maar over de ‘welverdiende’ vakantie die wij de afgelopen twee weken hebben gehad. De vakantie begon op vrijdag, in de ochtend zijn wij met een aantal in de ochtend naar Somerset-West gereden om de laatste inkopen te doen. Daarna hebben we nog even moeten wachten op de andere reisgenoten omdat deze nog wel op vrijdag moesten stagelopen.
Om vier uur zijn wij gaan rijden naar onze eerste bestemming Oudshoorn, het officiële begin van de Gardenroute. In Oudshoorn zijn we de grotten ingedoken en heb ik voor de rest samen met Anju een beetje rustig aangedaan, dit omdat ik samen met mijn familie hier nog een keer terug zou komen. Het hostel waar we verbleven had een hele fijne sfeer en in de avond zijn we met de groep wezen beerpongen in het café aan de overkant van de straat.
De tweede bestemming was wildernis, een klein dorpje aan de kust met een ongelooflijke mooie omgeving. Het hostel lag op een berg en vanaf onze kamer kon je de zee zien! Het hostel had een zeer ontspannen sfeer en s ’avonds zijn we met de groep wezen uiteten en zijn we op tijd gaan slapen. De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om een hike te maken door het mooie natuurgebied dat in de buurt lag van ons hostel. Aan het einde van de hike stroomde een mooie waterval en kon iedereen zich vermaken in het koude water. Eenmaal terug in het hostel hebben we een aantal biertjes gedronken en zijn we weer redelijk op tijd gaan slapen.
De derde bestemming was Plettenberg, een ander dorpje aan de kust. Voordat we naar Plettenberg gingen zijn we met de groep gestopt in Knysna om gezellig te lunchen. Persoonlijk vond ik het allemaal niet zo gezellig meer omdat dit de ochtend was van de aanslagen in Brussel. Ook al ben je aan de andere kant van de wereld komt dit nieuws toch hard aan, dit omdat de aanslagen voor Nederland nu wel heel erg dichtbij komen.
Na de lunch zijn we naar Plettenberg gereden en hebben we ons snel ingecheckt in ons nieuwe hostel, deze keer hadden we een ‘appartement’ waar de hele groep insliep. Nadat iedereen zijn spullen had gedropt zijn we met de mannen gaan surfen in iets te hoge golfen. Aangezien niemand van de groep echt goed kan surfen, moet het voor de mensen op het strand een lachwekkende vertoning zijn geweest. De golfen waren aan de kust te hoog voor beginners en we hadden alleen al moeite om door de golfen te komen. De meeste golfen die wel werden gepakt waren te hoog en iedereen werd met geweld het strand opgegooid. Het had zelf nog slecht kunnen aflopen toen mijn surfboard recht op Ivar afvloog, gelukkig beschermde Ivar zichzelf met zijn eigen board, waar een groot gat in werd geslagen. Gelukkig was de man van de surfverhuur nier al te moeilijk en we kwamen er met een kleine vergoeding goed vanaf.
De volgende dag wisten we niet helemaal wat we konden gaan doen. De vrouwen wilden op het strand gaan liggen maar de mannen hadden wel zin om wat leuks te gaan doen. Omdat niemand echt wist wat we konden gaan doen ben ik naar het hostel gelopen om elke flyer te pakken die ik kon vinden. Nadat we vierentwintig keer waren afgewezen konden we gelukkig nog een plekje krijgen om in de middag te gaan sandboarden. Het sandboarden was erg leuk, het lijkt aardig op snowboarden maar de bochten zijn minder groot. Nadat iedereen (behalve Ivar) honderd keer gevallen was zijn we terug gegaan om met zijn allen uit eten te gaan.

Na een avondje stappen werd ik de volgende dag een beetje zenuwachtig wakker, dit omdat de dag van de bungeejump was aangebroken. De bungee locatie was de bekende Bloukransbrug van 216 meter hoog. De kater was na het springen snel verdwenen door de adrenaline stoot die het springen met zich meebracht. De sprong was nog spectaculairder dan de sprong die ik drie jaar geleden in Nieuw-Zeeland had gemaakt, echt een aanrader voor iedereen die ooit van plan is om Zuid-Afrika te bezoeken.
Na de bungee zijn we door gereden naar het volgende hostel in Jeffreys Baai. Een super chill hostel waar de belangrijkste activiteiten bestonden uit beerpong spelen en op het strand liggen. Een hele leuke dag maar niet echt veel informatie waar de lezer wat aan heeft.
De volgende dag vertrokken we naar een ander hostel in de buurt van het bekende Addo Elephant Park. Het hostel was te bereiken via een zandweg van 25 kilometer en was bijna helemaal verlaten. Het hostel had geen wifi, geen verlichting overdag en het was voor sommige van ons dus even afkicken van de luxe Europeaanse levensstijl. De volgende ochtend(nacht) zijn we op weggegaan om de olifanten, zebra’s, Poema’s en alle andere dieren in het enorme wildpark te zien. Een hele leuke ervaring.
Omdat we nog een paar dagen over hadden en het geld aardig snel op ging van alle tours hadden we besloten om vier dagen te relaxen in Jeffreys baai, een mooie plek aan het strand die bekend staat om het surfen. De dagen in Jeffreys baai waren zeer ontspannend en het enige wat we ‘echt’ gedaan hebben was een zeer interessante township tour. Deze tour nam ons mee langs een township dicht bij het hostel en hier zagen wij voor het eerst echt hoe het er in een township aan toe gaat. Zeer veel rommel, armoede maar ook ongelooflijk vriendelijke mensen, een zeer leuke ervaring.
De laatste twee dagen hebben we doorgebracht in Tsitsikamma, een groot natuurgebied aan de Garden route. Samen met Sophia ben ik op de tweede dag wezen mountainbiken door de prachtige natuur en hebben we ook nog een stuk gewandeld om een aantal grote hangbruggen te bekijken. Na bijna twee weken inactief geleefd te hebben was het sporten en zeer goede afwisseling en af en toe was het aardig aanpoten om de heuvels op te komen.
Na het mountainbiken zijn we met zijn allen wezen uiteten in de plaatselijke snackbar en reden we de volgende dag weer terug naar Grabouw. De helft van de groep was al thuis omdat deze maar één week vakantie had gehad en we werden op het rugbyveld ontvangen, er was namelijk een plaatselijke derby aan de gang en het was een ongelooflijk sfeer. Honderden mensen keken en iedereen werd helemaal gek aan het einde van de wedstrijd, er stonden bijna meer supporters op het veld dan achter de omheining.
Nu is het echte leven weer begonnen en geef ik les aan een aantal klassen en verzorg ik de trainingen voor het school voetbalteam. De afgelopen twee weken waren geweldig maar er moet ook gewerkt worden!

• 10 April 2016 - 22:37

Pa:

Leuke blog san

• 11 April 2016 - 08:57

Kees-Jan:

Lekker zo'n vakantie tussendoor en ook zo leer je het land en de cultuur kennen. Zijn de lessen nu alweer begonnen? Merken jullie eigenlijk dat de lln wat leren van jullie? Hoe controleren jullie dat?
    De tijd gaat snel: geniet van de tweede helft! ;-)
    Kees-Jan

• 11 April 2016 - 18:20

Sander Van Donselaar :

Waarde Kees-Jan,

De vakantie was inderdaad heerlijk. Tijdens mijn lessen plan ik altijd herhaal momenten met de hulp van de aanwezige leraar wordt de informatie van de les aan de leerlingen gevraagd, de ene keer is dit klassikaal de andere keer via een oefening. Over het algemeen komt de lesstof goed over maar de taal blijft af en toe nog een probleem!