De introductie in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Sander Donselaar - WaarBenJij.nu De introductie in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Sander Donselaar - WaarBenJij.nu

De introductie in Zuid-Afrika

Door: Sander van Donselaar

Blijf op de hoogte en volg Sander

15 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Grabouw

Hallo allemaal!

Er is al weer meer dan een week voorbij sinds ik ben vertrokken vanaf Amsterdam naar Kaapstad. In de afgelopen tien dagen heb ik veel meegemaakt en heb ik al veel mogen leren over dit prachtige land. In de onderstaande blog zal ik zoveel mogelijk over mijn tijd in Zuid-Afrika proberen te vertellen

Nadat ik de eerste dag was opgevangen door twee studenten die hier al waren zijn we gezellig even een drankje wezen drinken in de plaatselijke kroeg. De volgende dag kwam een deel van de andere studenten aan. Met deze mensen zijn we s'avonds uit eten geweest en niet veel later zijn we naar onze huizen gegaan om de overige studenten op te wachten die s'avonds nog waren aangekomen.

Op vrijdag hebben we onze auto opgehaald en zijn we met een aantal mensen naar het strand geweest, dat ongeveer een half uurtje rijden is van ons huis in Grabouw. In mijn huis zitten nog vier andere studenten van de HAN. Na een dagje op het strand zijn we weer met zijn allen naar de kroeg geweest om ook de nieuwe mensen onze tweede huis te laten zien ;). De kroeg waar we wel eens zitten heet de Bear & Barrel en is een plaats waar veel lokals komen. Omdat we nog weinig verplichtingen hadden konden we hier in de eerste week nog een aantal keer heen.

Op zaterdag zijn we naar onze begeleider Paddy gegaan om voor de eerste keer te genieten van een Zuid-Afrikaanse braai, wat een hele fijne manier van barbecueën is. Bij een braai maak je al het eten eerst klaar en eet je het daarna met zijn allen op. Al het vlees wordt ingesmeerd met een speciale marinade en is ongelooflijk mals.

Zondag was de eerste echte dag waarop er iets groots werd ondernomen, een tripje naar Kaapstad. Omdat we iets te laat waren vertrokken kwamen we s''avonds pas aan in ons hostel. Nadat iedereen zijn spullen in de kamers had gelegd zijn we met zijn allen aan het strand wezen eten. De avond werd afgesloten met een bezoekje aan Longstreet, het uitgaanscentrum van Kaapstad. De volgende ochtend hebben we een tijd langs de kust gereden om een mooi strand op te zoeken. Het strand was perfect alleen was het water te koud om in te zwemmen. Van dit strandbezoek zal er binnenkort een mooi filmpje komen.

Op dinsdag begon de introductie die werd georganiseerd door Karin Benjamin. Karin is de begeleider van de organisatie die ons naar Zuid-Afrika heeft gehaald. Op de eerste twee dagen van deze introductie kregen we veel informatie over de aankomende stage en op donderdag gingen we met de hele groep naar Kaapstad. De groep bestaat uit HAN studenten die in Grabouw verblijven, en uit een groep studenten die in Granadendal verblijven, een dorpje dat een op een uurtje rijden van Grabouw ligt.

In Kaapstad zijn we naar het District 6 museum geweest, een museum over de apartheid. De man die de rondleiding gaf heeft zelf de grillen van de apartheid meegemaakt. Na de lunch zijn we op een berg geweest waarop je een perfect uitzicht had over de stad, de Tafelberg en Lionshead. Aan het einde van de middag zijn we met de groep wezen braaien in een van de vele townships die Kaapstad rijk is.

Vrijdag begon het introductiekamp Back 2 Basics. Veel inspanning, teamwork en spierpijn, maar wel heel erg gezellig met heel de HAN-groep. Naast een stormbaan zijn we de bomen ingegaan om heuse survival baan af te leggen.

Zondag hebben wij er voor gekozen om lekker een dagje te gaan shoppen. Na het shoppen zijn we uit eten geweest in een heerlijk Libanees restaurant.

Zoals je kan lezen zijn er aardig wat biertjes gedronken in de afgelopen weken. Dit luxe leventje kan natuurlijk niet lang duren. Morgen beginnen we met de stage en gaan we proberen om een bijdrage te kunnen leveren op onze stage plekken. Ik kan niet wachten!!

Tot over een week!

Ps. Let niet op de spelling

• 15 Februari 2016 - 23:19

Sylvia:

Zo te lezen heb je het prima naar je zin!! Maar het wordt nu wel tijd dat je wat nuttigs gaat doen

• 16 Februari 2016 - 09:03

Kees-Jan:

Hoi,
    Klinkt meer als vakantie dan als een stage! :-) En gelijk heb je! Het werk zal nog genoeg tijd in beslag nemen. Geniet dus van iedere minuut, maar ook van al die minuten dadelijk op school: ik ben nu al benieuwd naar die verhalen!